Terapia skierowana jest do dzieci nieporozumiewających się mową w sposób komunikatywnym lub tych, których mowa nie wykształciła się w stopniu zrozumiałym dla otoczenia. W ramach terapii realizowane są:
- Diagnoza kompetencji i potrzeb komunikacyjnych dziecka.
- Rozpoznanie sposobów komunikowania się dotychczas wypracowanych przez dziecko.
- Wzmacnianie wokalizacji oraz motywowanie do korzystania z mowy
w stopniu dostępnym dziecku. - Analiza potrzeb środowiska pod kątem budowania słownika zastępczego.
- Rozwijanie gotowości do komunikowania się:
- wyrabianie poczucia własnej tożsamości i odrębności,
- budowanie motywacji do komunikowania się z otoczeniem,
- budowanie wspólnego pola uwagi,
- wyrabianie umiejętności udziału w czynnościach naprzemiennych,
- wdrażanie do dokonywania wyborów,
- wdrażanie do używania komunikatów – tak, nie.
6. Dobór alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, adekwatnych do możliwości i potrzeb dziecka.
7. Budowanie słownika z wykorzystaniem różnych systemów (język migany, Makaton, zdjęcia, obrazki, PCS, Mówik, Arasaac).
8. Rozwijanie umiejętności korzystania z komputerowych programów i aplikacji wspomagających komunikację- Mówik, LetMeTalk.