Komunikacja alternatywna

Terapia skierowana jest do dzieci nieporozumiewających się mową w sposób komunikatywnym lub tych, których mowa nie wykształciła się w stopniu zrozumiałym dla otoczenia. W ramach terapii realizowane są:

  1. Diagnoza kompetencji i potrzeb komunikacyjnych dziecka.
  2. Rozpoznanie sposobów komunikowania się dotychczas wypracowanych przez dziecko.
  3. Wzmacnianie wokalizacji oraz motywowanie do korzystania z mowy
    w stopniu dostępnym dziecku.
  4. Analiza potrzeb środowiska pod kątem budowania słownika zastępczego.
  5. Rozwijanie gotowości do komunikowania się:
  • wyrabianie poczucia własnej tożsamości i odrębności,
  • budowanie motywacji do komunikowania się z otoczeniem,
  • budowanie wspólnego pola uwagi,
  • wyrabianie umiejętności udziału w czynnościach naprzemiennych,
  • wdrażanie do dokonywania wyborów,
  • wdrażanie do używania komunikatów – tak, nie.

6. Dobór alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, adekwatnych do możliwości i potrzeb dziecka.

7. Budowanie słownika z wykorzystaniem różnych systemów (język migany, Makaton, zdjęcia, obrazki, PCS, Mówik, Arasaac).

8. Rozwijanie umiejętności korzystania z komputerowych programów i aplikacji wspomagających komunikację- Mówik, LetMeTalk.