Międzynarodowy projekt czytelniczy „Magiczna moc bajek” – II edycja – podsumowanie

W bieżącym roku szkolnym uczniowie Zespołu Szkół nr 6 Specjalnych  brali udział
w II edycji  Międzynarodowego projektu czytelniczego „Magiczna moc bajek”. Koordynatorem tej inicjatywy była biblioteka szkolna.
 W ramach Modułu I: Szacunek uczniowie z klasy III C wykonali następujące zadania:
1) „Dobro, które dajemy innym działa i pomnaża się wracając do nas”: prezentacja bajki „Brat i siostra – bajka o pomaganiu innym i szacunku dla starszych” w formie teatrzyku kukiełkowego.
2) „Klucze dobrego zachowania – kiedy, jak i dlaczego mówię proszę, przepraszam, dziękuję” – zajęcia warsztatowe z dziećmi.
Do bajki „Brat i siostra… „ uczniowie wykonali postacie do teatrzyku kukiełkowego i wysłuchali bajki czytanej przez nauczyciela. Teatrzyk w naszym wykonaniu zamienił się w zabawę darmową z wykorzystaniem kukiełek.
Natomiast w ramach zadania „Klucze dobrego zachowania” uczniowie ozdobili szablony kluczy różnymi technikami i przypominali sobie nawzajem wszystkie magiczne słowa: PROSZĘ, PRZEPRASZAM, DZIĘKUJĘ…
W ramach Modułu II: Przyjaźń i Miłość uczniowie Zespołu Szkół nr 6 Specjalnych wykonali następujące zadania:
1) Serduszko dla Przyjaciela – praca plastyczna.
2) „Paw, co ogon miał z przyjaźni”.

W ramach zadania Serduszko dla Przyjaciela dzieci z grup przedszkolnych GP1 i GP3  wykonały serduszka z masy porcelanowej i ozdobiły wszystkimi kolorami jakie mogą mieć wszystkie odcienie przyjaźni i jakie mają farby w przedszkolnych pudełkach. Dodatkowo Serduszka dla Przyjaciela wykonali uczniowie klasy III C z wykorzystując do tego kolorową modelinę.

Zadanie „Paw, co ogon miał z przyjaźni” w ramach Modułu II: Przyjaźń i Miłość zrealizowali uczniowie klasy III C. Najpierw wysłuchali Pani bibliotekarki, która przeczytała im książkę Pana Poety pod tym samym tytułem a następnie wykonali „pióra przyjaźni” dla naszego biednego Pawia. Efekt był naprawdę zaskakujący i piękny.

W ramach grudniowego Modułu III: Tolerancja, Sprawiedliwość uczniowie
klasy I A2, III C oraz IV B w Zespole Szkół nr 6 Specjalnych zrealizowali tylko jedno zadanie projektowe. Dzięki temu, że Projekt jest w swym założeniu otwarty i elastyczny zrealizowaliśmy zadanie: Dzień Praw Człowieka, chociaż w naszej placówce był to „Dzień Praw Dziecka”. Uczniowie obejrzeli prezentacje i filmy edukacyjne o prawach najmłodszych oraz wysłuchali piosenki o prawach dzieci. Dodatkowo kolorowali i malowali obrazki przedstawiające Prawa Dziecka:
– Prawo do bycia i wychowania w rodzinie.
– Prawo do nauki.
– Prawo do okazywania emocji.
– Prawo do opieki lekarskiej.
– Prawo do równego traktowania.
– Prawo do wypoczynku i inne.
W ramach Modułu IV: Solidarność, Piękno uczniowie szkoły podstawowej w Zespole Szkół nr 6 Specjalnych wykonali zadania:
1) „Magiczne słowa i gesty” – kalambury.
2) „Fotobudka”- wykonanie koleżeńskich „radosnych” zdjęć z wykorzystaniem różnych gadżetów i masek.
Te zadania dostarczyły naszym uczniom nie tylko wiedzy na temat widzenia i rozpoznawania piękna w drugim człowieku, w koledze czy koleżance ale przede wszystkim pokazały im, że solidarność jest tak samo ważna jak piękno, które kryje się w każdym z nas trzeba je tylko odkryć.
„Fotobudka” – koleżeńskie zdjęcia uczniów klasy III C. Czy w weneckiej masce, czy jako dzikie zwierzę zawsze i wszędzie będziesz moim przyjacielem…
W ramach Modułu V: Uczciwość uczniowie szkoły podstawowej w Zespole Szkół nr 6 Specjalnych w Stalowej Woli wzięli udział w realizacji następujących zadań:
1) Nie wierzymy plotce – zabawa w „Głuchy telefon”.
2) ” Dzień Pozytywnego Myślenia”. Odgrywanie scenek darmowych ukazujących życzliwość dla drugiej osoby.
W pierwszym zadaniu wzięli udział uczniowie klasy IV B. Najpierw wysłuchali bajkę „Pinokio” w wersji audiobook’a z wykorzystaniem multimedialnej figurki tytułowej postaci Pinokia… a potem to już była jedna wielka plotka, która przekazywana przez „głuchy telefon” z informacji o pogodzie stała się politycznym fake news’em.
Drugie zadanie „Dzień pozytywnego myślenia” zrealizowali uczniowie klasy III C w formie cyklicznej ponieważ okazywali życzliwość sobie nawzajem w różnych sytuacjach szkolnych poprzez dobre słowo lub gest oraz w ramach rozmaitych uroczystości klasowych.
W ramach Modułu VI: Odwaga Zespół Szkół nr 6 Specjalnych w Stalowej Woli wraz ze Stowarzyszeniem Na Rzecz Osób Szczególnej Troski ” NADZIEJA” oraz społecznością lokalną i znanymi osobami, którym świat osób niepełnosprawnych a w szczególności osób z zespołem Downa i z autyzmem nie jest obcy ani obojętny zorganizowali akcję „Kolorowe skarpetki załóż DZIŚ a świadomy bądź ZAWSZE”.

Inicjatywa ta odbiła się tak szerokim echem w   środowisku, że doczekała się aż dwóch odsłon filmowych…

W ramach Modułu: Odwaga uczniowie zrealizowali jeszcze jedno zadanie tj. Zabawa „Zaufaj mi” w której dzieci dobierają się w pary – jedno ma związane oczy a drugie je prowadzi za rękę, a następnie zamieniają się rolami. Ta zabawa bardzo przypadła do gustu uczniom klasy IV B i naprawdę dostarczyła jej uczestnikom wielu wrażeń i radości.
W ramach Modułu VII: Złośliwość, Pokojowość uczniowie wykonali zadania:
1) „Na niebiesko dla autyzmu”, w tym zadaniu udział wzięły dzieci z oddziałów przedszkolnych z naszej placówki.
2) „Odcisk przyjaciela” – zaprojektowanie gry planszowej.
Pierwsze zadanie to cudowne „niebieskie” prace i zdjęcia naszych najmłodszych uczniów.
Drugie zadanie „Odcisk Przyjaciela” wykonali uczniowie klasy III C. Najpierw przy pomocy foremek do wykrawania ciastek zrobili stemple z ziemniaków i batatów i podbijali je na małych kartonikach. Następnie przykleili je na planszy do gry. A na koniec wymyślili zadania do wykonania dla wszystkich przyjaciół, którzy będą razem grać w tą grę.
Najbardziej pasjonująca była wspólna zabawa przy własnoręcznie stworzonej grze.
W ramach Modułu VIII: Odpowiedzialność, Mądrość  naszym uczniom udało zrealizować kolejne zadania:
1) Dzień odpowiedzialności.
2) „Daj się namówić”.
W pierwszym zadaniu wzięli udział uczniowie klasy II A oraz klasy I A1. Przybrało ono formę warsztatów biblioterapeutycznych na których uczniowie poprzez zabawę i ciekawe pomoce dydaktyczne określi swoje uczucia i potrzeby oraz okazywali zainteresowanie dla potrzeb i emocji innych osób poprzez „Codzienny akt odpowiedzialności i życzliwości”. Taki też temat miały wspomniane warsztaty w których uczniowie chętnie się angażowali i poruszali nawet trudne dla nich tematy.
Drugie zadanie „Daj się namówić” wykonali uczniowie klasy III C w ramach cyklicznych zajęć w czasie których słuchali audiobook’ów z serii bajki-opowiadajki. Seria ta dzięki atrakcyjnej formie zachęca dzieci do poznawania utworów literatury dziecięcej, ponadczasowych wartości takich jak dobro, prawda, piękno oraz do radzenia sobie z emocjami i wdraża do nauki asertywności.
Jeśli chodzi o realizację zadań z działu „Dobranocki z dawnych lat” to udało nam się:
1) Utworzyć Kącik Dobranocek z książkami i figurkami z „dawnych” bajek.
2) Systematycznie, co tydzień oglądać „dawne” i współczesne dobranocki.
3) Przygotować deser z niebieską galaretką „Smerfetka”.
4) Organizować zabawy tematyczne z wykorzystaniem figurek z „dawnych” dobranocek.
5) Czytać i oglądać znane dobranocki w wersji książkowej.
Niestety nie udało nam się zrealizować większości zadań o „Dobranockach z dawnych lat”. Zamieszczamy jednak zdjęcia z naszych „dobranockowych” działań.
Wśród  innych zadań II edycji Projektu uczniowie klasy IV B i V B przygotowali urodzinowe kartki z życzeniami dla Koziołka Matołka.
W tym roku nasz sędziwy jubilat kończy 89 lat. Wykonane przez dzieci kartki są barwne, piękne i ciekawe jak przygody najsłynniejszego bajkowego Koziołka.
Przez świat idzie nasz Koziołek
co go wszyscy zwą Matołek
jak co roku tort szykują
w Pacanowie już świętują.
Z okazji Twoich 89 urodzin
życzymy Ci dalszej mądrości,
przygód obfitości
i bezmiaru radości….
Do tych jak najszczerszych życzeń dołącza się cała społeczność szkolna
Zespołu Szkół nr 6 Specjalnych w Stalowej Woli.